Christine Brønholt
Jeg er folkeskolelærer, og har beskæftiget mig med begynderlæsning og læseproblematikker gennem 20 år. Min påstand, som jeg står på mål for, er, at alle kan lære at læse!
Jeg har arbejdet -og arbejder- som folkeskolelærer siden 2003.
Siden 2019 på Balleskolen i Silkeborg.
Gennem årene, er jeg blevet mere og mere optaget af begynderlæsning.
Jeg har mødt et utal af familier, hvor læsningen driller. Dette kan der være flere årsager til. Mange familier har en travl hverdag. Som mor til 4, kan jeg virkelig godt sætte mig ind i dette!
Mange oplever desværre, at læsningen er blevet en sur pligt. Det er klart, at dette ikke er et godt udgangspunkt for barnets lyst til at blive læser.
Jeg brænder for, at alle skal kunne opnå glæden ved læsning.
Jeg har gennem årene beskæftiget mig med læsevanskeligheder og læseindlæring,både på små hold og i undervisning af enkelte børn.
I 2010 lavede jeg et udviklingsarbejde omhandlende synlighed og tilgængelighed for forældre. Måske har I hørt jeres barns lærer tale om LUS (LæseUdviklingsSkema). Dette er en meget anvendt evalueringsmetode i skolerne, og jeg har været optaget af, hvordan LUS kan oversættes til børn og forældre på en meningsfuld og let tilgængelig måde, helt konkret i form af et LUS-kort, som bruges til bogmærke, og som indeholder relevante tips til hvordan forældre kan hjælpe deres barn i den daglige hjemmelæsning.
Undervejs har jeg taget forskellige diplommoduler indenfor inklusion og vejledning.
Udover at brænde for dansk og læsning, er jeg også musiklærer. Det er derfor naturligt for mig at bruge musikken i læseindlæringen fx i form af vokalsange, bogstavsange, rim. Desuden er jeg optaget af læring med bevægelse, som jeg også inddrager i undervisningen.
Jeg tror på at alle kan lære at læse!