Min tilgang
Det vigtigste for mig er, at barnet begynder at opbygge mod på, og lyst til at læse. Jeg arbejder altid på at:
Barnet får forståelig og konkret undervisning.
Barnet får en følelse af mestring.
Barnet udvikler lyst og interesse for læsning og ord.
Barnet lærer strategier, som kan hjælpe dem til at læse svære/ukendte ord.
Barnet får rutine i at læse ofte brugte ord (Fx: Og, Hvem, Sagde, Hende, For…)
Skabe den rette cocktail af leg, læring og terperi. (=lyst til at kunne læse)
Skabe et læsefællesskab. (=nye venner?)
Familier får vendt læsning til noget mere tåleligt!
Jeg arbejder med mange forskellige materialer og læsestrategier. Det er vigtigt, at tilgodese barnets lyst til at læse, så jeg kræver koncentreret arbejde af barnet og understøtter med aktiviteter, der har udgangspunkt i spil, bevægelse eller musik. På den måde, kan barnet både nå mærkbare resultater og finde glæde ved læseaktiviteter.
Vi opholder os i mine hyggelige stuer og bruger haven.
Læsevanskeligheder i familien?
Ofte hænger barnets læsning sammen med, at det har været svært for én eller begge forældre at lære at læse. Samtidig kan der være søskende, som kan have enten meget let eller meget svært ved at læse. Eventuel ordblindhed afdækkes normalt tidligst ved 10-årsalderen og oftest i løbet af mellemtrinnet.
Jeg arbejder med metoder, som er egnede til ordblindeundervisning, og som alle børn har gavn af. Ordblindhed eller ej: Alle kan lære at læse!